LMS en rapportages

Group 5 Created with Sketch.
Techniek en innovatie

Voor een deelnemer is het superbelangrijk dat de voortgang opgeslagen wordt. En een manager weten óf en hóe er gebruik van het aanbod in het LMS wordt gemaakt. Gelukkig houdt een LMS deze voortgang bij en heeft vaak uitgebreide rapportagemogelijkheden. Welke rapportages beschikbaar zijn, hangt deels af van de mogelijkheden van het LMS en deels van onderliggende techniek in de modules zelf. Wat zijn de mogelijkheden?

SCORM

Veel modules maken gebruik van SCORM. SCORM kent voordelen, maar beperkt de rapportagemogelijkheden. Dit blijft meestal beperkt tot de status van de deelnemer (niet gestart, gestart of afgerond) en een score voor bijvoorbeeld een toets of eindopdracht. Soms houdt het LMS zelf bij wanneer en hoe lang een deelnemer de module bekijkt.

Meer weten over SCORM?

xAPI

Een alternatief voor SCORM is xAPI. Hiermee bepaal je zelf welke gegevens er worden bijgehouden. Je kunt een gedetailleerd rapport maken. Welke vragen worden bijvoorbeeld vaak fout, of juist opvallend vaak goed beantwoord? Door de mogelijkheden geeft xAPI meer vrijheden, maar kost de implementatie wel meer tijd dan de implementatie van SCORM. Daarbij is er (vaak) een tussensysteem nodig, een LRS (Learning Record Store). Dit systeem functioneert als doorgeefluik tussen de module en een LMS, maar staat ook op zichzelf, zij het enkel als rapportagetool. Het ander nadeel is dat xAPI niet zo breed ondersteund wordt als SCORM.

Standalone platform

Een andere optie is om een module los te trekken van het LMS en gegevens in een apart systeem op te slaan. Dit betekent meer onderhoud en beheer omdat het om een op zichzelf staand platform betreft, maar ook veel meer vrijheid om allerlei gegevens bij te houden. Aanvullend kan overwogen worden om via een LTI-connectie toch de broodnodige gegevens met het LMS te delen.



Geschreven door
Willianne Timmer