Onderwijsmythes
Er zijn nogal wat overtuigende uitspraken over leren. Ze klinken vaak inspirerend en als logische gevolgtrekkingen van praktische problemen. Maar hebben deze uitspraken wel een wetenschappelijke fundering? Laten we er eens een paar bij de kop pakken.
We kunnen multitasken
Nee helaas, niemand kan multitasken. Wat we wel heel goed kunnen is snel schakelen van de ene naar de andere taak. Daarbij verschuift onze aandacht van de ene naar de andere taak, maar we voeren de taken niet gelijktijdig uit. Risico’s hiervan zijn dat je gemakkelijk fouten maakt en sneller vermoeid raakt.
We hebben allemaal een andere leerstijl
Dit is een hardnekkige mythe. Je hebt vast weleens gehoord van Kolb en zijn leerstijlen. Maar er zit een verschil tussen hoe we graag leren en hoe we goed leren. We eten graag zoet, zout en vet, maar het zou niet goed zijn als ons dieet alleen uit deze drie componenten bestaat. Zo moeten we ook naar leren kijken. Goed leren doen we dus allemaal het liefste en het beste met een gevarieerd aanbod.
Directe instructie werkt niet
Bij directe instructie ligt de nadruk op goed ontwikkelde, zorgvuldige geplande content, ontworpen met kleine leerstappen en helder beschreven leeractiviteiten. Directe instructie wordt ervaren als saai en vervelend maar er komt steeds meer bewijs dat concrete, directe instructie effectief is. Ontdekkend- of experimenteel leren is ook mogelijk, maar alleen als de deelnemer goed wordt begeleid in het ontdekkingsproces. Je kunt hier meer lezen over het inbouwen van instructie.
Kennis is overbodig in het Google-tijdperk
Het klopt dat we efficiënter gebruik kunnen maken van ons geheugen. Want waarom zou je plaatsen onthouden als je Google Maps kunt gebruiken? Toch heeft parate kennis enkele voordelen. Het gaat sneller, je kunt beter je aandacht bij het gesprek houden en het geeft zelfvertrouwen.
We moeten 10.000 keer oefenen voor we een expert worden
Minstens 10.000 uur iets oefenen en dan ben je een expert in wat dan ook. Als je maar goed je best doet dan kan iedereen de top bereiken. Maar klopt dat eigenlijk wel? De werkelijkheid is iets genuanceerder. Op hoog expert niveau maakt oefening geen verschil meer. Andere factoren gaan een rol spelen bij het bereiken van de top. De 10.000 uur-regel is in elk geval een mythe.
Het ontwerp en de implementatie van een leeroplossing moet impact hebben! Daarom gaan wij uit van gefundeerde leertheorieën en breken we met de onderwijsmythologieën.
Wil je een voorbeeld zien van een andere aanpak? Bekijk dan de Slaapquest voor jeugdzorgprofessionals.